Sunday, January 31, 2010

Khurafat dan Azimat Menurut Perspektif Islam

#Khurafat ialah semua cerita atau rekaan atau khayalan, ajaran-ajaran, pantang-larang, adat istiadat, ramalan-ramalan, pemujaan atau kepercayaan yang menyimpang dari ajaran Islam. Khurafat juga merangkumi cerita dan perbuatan yang direka dan bersifat karut atau dusta.
#Azimat ialah satu bentuk permohonan untuk mendapatkan pertolongan atau bantuan bagi manfaat diri sendiri atau untuk memudaratkan orang lain dengan menggunakan objek-objek dan ayat-ayat tertentu yang dianggap mempunyai kesaktian dan kuasa ghaib yang melampui kekuatan semula jadi apabila dijampi atau dipuja.
#Islam sangat menitikberatkan soal akidah dan syariat. Segala amalan dan kepercayaan yang tidak berdasarkan kepada sumber-sumber yang asal seperti al-Quran, hadis, ijmak dan qias adalah ditolak oleh Islam.
#Amalan memuja dan memohon pertolongan darinya seperti selalu dilakukan oleh sesetengah bomoh dan dukun adalah syirik dan menyesatkan. Orang-orang yang bersahabat menggunakan jin, tukang sihir, tukang tenung (scanning?) adalah tergolong dalam golongan orang-orang yang bodoh dn menzalimi diri sendiri.
#Amalan menggunakan azimat atau tangkal sebagai pelindung diri seperti ilmu kebal, ilmu pengasih, ilmu pelemah hati, ilmu penjauh jin dan sebagainya yang dicampur adukkan dengan sihir adalah syirik dan menyeleweng dari ajaran Islam.

*gambar adalah hiasan semata-mata, tidak ada kena mengena dengan ini cerita. siapa terasa, dialah yang terkena...[jom pagar gunung lak bro!]

No comments: